'Het onderscheidend vermogen van bedrijven zit op inkoop, niet op service'

Interview
04-02-2025
Peter Ligtvoet
Peter Ligtvoet een bekende naam in de inkoopwereld. Als chief procurement officer en chief operating officer – of zoals hij het zelf noemt: ‘Chief Helping Out & Getting Things Done Officer’ – verbeterde hij de inkoopstrategie bij uiteenlopende bedrijven. Peter deelt zijn unieke visie op inkoop in dit interview met Robert Walters.

Als rechtenstudent rolde hij via een bijbaantje de inkoop in, waar hij direct een klik voelde met het vak. Ruim dertig jaar later is Peter Ligtvoet een bekende naam in de inkoopwereld. Als chief procurement officer en chief operating officer – of zoals hij het zelf noemt: ‘Chief Helping Out & Getting Things Done Officer’ – verbeterde hij de inkoopstrategie bij uiteenlopende bedrijven. Peter deelt zijn unieke visie op inkoop in een gesprek met Robert Walters.

Hoe is je carrière in de inkoop begonnen?

‘Bij toeval! Ik studeerde Rechten en had allerlei bijbaantjes. Tot ik op de inkoopafdeling van een IT bedrijf terechtkwam en al na een paar dagen wist: Dit past bij mij. Vier jaar later zat ik op mijn eerste directieplek, bij één van de grootste IT-distributiebedrijven ter wereld. Dat ik zo snel stappen kon maken zie ik als een combinatie van geluk en een enorme klik met het vak. De mix van analytisch, juridisch en commercieel werk, een stukje vasthoudendheid, dat ligt me goed.

Naast inkoop heb ik ook bredere rollen gehad, onder andere als COO. Tot ik 12 jaar geleden een sabbatical nam. Dat was naast een heerlijke tijd een soort evaluatiemoment over deel één van mijn carrière. Toen heb ik besloten dat ik mij in het tweede deel volledig wil focussen op inkoop. Ik denk dat daar nog enorm veel onbenut potentieel ligt.’

Vertel!

‘Ik ben ervan overtuigd dat het onderscheidend vermogen van steeds meer bedrijven aan de leverancierskant zit en steeds minder aan de klantenkant. Kort samengevat wordt het steeds moeilijker om je te onderscheiden op kwaliteit van dienstverlening. Operational excellence is door de komst van online reviews en vergelijkingssites de norm geworden om in business te blijven. Het gevolg is dat je door slechte service wel klanten kunt kwijtraken, maar door goede service moeilijk nieuwe klanten aantrekt.’

Waar kunnen bedrijven dan wel winst boeken?

‘Daarvoor moeten we kijken naar een boeiende ontwikkeling die plaatsvindt op het vlak van leveranciers. Producten en diensten die bedrijven vroeger zelf maakten, worden steeds meer extern ingekocht. Een voorbeeld daarvan is de betaalfunctionaliteit van een bank. Die wordt steeds vaker ingekocht. Bedrijven worden dus voor een steeds groter aandeel van hun bedrijfsvoering afhankelijk van hun leveranciers. Zij kunnen de klantenervaring daardoor maken of breken.

Maar die grote afhankelijkheid brengt ook financiële en juridische risico’s met zich mee. Om bij het voorbeeld van banken te blijven, bij hen bestaat meer dan de helft van alle kosten uit externe leveranciers. Het goed managen van die kosten en risico’s heeft dus een enorme impact. Tegelijkertijd zie ik dat veel inkoopafdelingen nog relatief onvolwassen zijn, en er op directieniveau nog weinig aandacht is voor de inkoopstrategie. Ik wil graag helpen om daar verandering in te brengen.’ 

Wat maakt inkoop zo’n mooi vak?

‘De ruimte die er nog is om alles aan te kunnen pakken. Er is nog veel onontgonnen gebied. Het is ook een brede rol. Bij inkoop moet je niet alleen kunnen onderhandelen, maar ook analyseren, juridische teksten kunnen begrijpen, snel kunnen denken, vasthoudend zijn. Een brede set van skills die je kunt inzetten. Heel veel innovatie komt van de kant van leveranciers. Door het koppelen van klant en leveranciers kunnen mooie nieuwe dingen ontstaan. Als je goed doorziet waar de klant behoefte aan heeft, dan kun je binnen die enorme leveranciersmarkt de juiste koppeling maken. En dan zijn geheel nieuwe product of businessmodellen mogelijk. Dat is toch fascinerend?’

Welke trend binnen de inkoop volg jij op de voet?

‘Niet heel verrassend, maar dat is AI. Er zijn bedrijven die al volledig door AI laten selecteren, contracteren en onderhandelen. Vooral het borgen van normen en waarden zijn daarbij interessant. Hoe onderhandelt AI in lijn met wat jij als organisatie belangrijk vindt? De wereldwijde leveranciersmarkt is bijna oneindig, dus alle tooling die kan helpen de juiste selectie te maken is enorm waardevol’.

Lees verder op: Robert Walters

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Top vacature
VGZ
4.080 - 5.828
Medior, Senior
Arnhem
Wil jij op maatschappelijk niveau het verschil maken? Als Inkoper ben jij verantwoordelijk voor de lopende contracten en de kosten. Met jouw hulp kunnen we het geld dat voor de...
Top vacature
NWO
4.655 - 6.404
Medior, Senior
Den Haag
Ben jij een contractmanager die bekend is met het IT-landschap en alles weet van service level management? Zou je die ervaring en expertise graag inzetten binnen een omgeving die wordt...
Top vacature
Gemeente Groningen
4.264 - 6.072
Medior, Senior
Groningen
Ben jij een ervaren inkoopprofessional die graag actief is in het sociale domein? Krijg jij energie van het bijdragen aan de verdere ontwikkeling als expert én inspirator in een dynamische...
Top vacature
Klaverblad
51.000 - 75.000
Medior
Zoetermeer
Is inkoop jouw passie en vakgebied? Krijg je energie van het uitvoeren van inkoopprojecten en heb je affiniteit met het verder uitdragen van de visie op de rol van inkoop?...